دفتر خدمات قضایی نازی آباد (یاخچی آباد)

نام مسئول دفتر دفتر خدمات قضایی نازی آباد : داود شجاعی

کد دفتر : 93301027

آدرس : یاخچی آباد – خیابان بهمنیار – خیابان آموزگار – پلاک 81

تلفن : 02155531637

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با محوریت تسهیل مراجعات عموم مردم به منظور جلوگیری در اتلاف زمان چند سالی است که در جوار محاکم تأسیس شده اند. بنابراین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت های برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شده اند.

ساعات و روزهای کاری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

طبق دستورالعمل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ساعت کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سراسر کشور، شنبه تا چهارشنبه ۸ صبح الی ۴ بعدازظهر می‌باشد و در روزهای پنج شنبه تا ساعت 13 آماده خدمت  رسانی می­ باشند.البته لازم به ذکر است که برخی دفاتر خدمات قضایی با توجه به حجم کاری، مابین ساعات ۸ الی ۲ خدمت رسانی می‌کنند و این زمان تا ساعت ۴ و با نظر مدیر دفتر قابل تمدید است.

دفاتر خدمات قضاییی چه خدماتی را ارائه می دهند ؟

  • دعاوی مالی
  • دعاوی خانوادگی
  • عقود و تعهدات(ابطال اجاره نامه)
  • امور شهری
  • رسیدگی مجدد و طاری
  • امور حسبی
  • اعسار و تقسیط
  • امور تجاری و شرکت ها
  • اسناد و امور ثبتی
  • اموال و مالکیت(دادخواست تخلیه، رفع تصرف عدوانی، اثبات مالکیت و…)
  • دعاوی تجدیدنظر
  • واخواهی و… .

آیین نامه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

رئیس قوه قضاییه در راستای رفع اطاله دادرسی، تسریع در امور جاری محاکم و پیشگیری از وقوع جرم و استفاده از فناوریهای جدید در روند دادرسی، آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را در 22 خرداد ماه سال 91 تصویب کرد و در اجرای ماده 2 آییننامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی مصوب 22 خردادماه سال 91 رئیس قوه قضاییه، دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ کرد. آیین نامه مصوب سال 96 رئیس قوه قضاییه و دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی به موجب ماده­ی 39 آیین نامه جدید، جایگزین آیین نامه پیشین شد.

دفتر خدمات قضایی نازی آباد

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چیست

ارایه خدمات الکترونیک قضایی، از طرحهای بزرگ و مهم دستگاه قضایی و مورد توجه و تاکید مدیران عالی است. در طرح خدمات الکترونیک قضایی جهت طرح دعاوی حقوقی، خانواده، تجدیدنظر، واخواهی، و … می بایست بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به طرح دعوا اقدام شود.

اهداف راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه‎جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصتهای برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شد.
شواهد نشان می‌دهد که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جهت تسهیل ارائه خدمات قضایی و تحقق عدالت الکترونیک گام محکمی برداشته و توانسته با الکترونیکی کرده خدمات قضایی، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را بیشتر کند.
ارائه ابلاغ‌های قضایی به صورت الکترونیک هم در مقایسه با نمونه سنتی خود یک نوآوری کارا در امر قضایی بود که توانست سرعت رسیدگی‌ به پرونده‌های قضایی را افزایش دهد.

آشنایی با وظایف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با محوریت تسهیل مراجعات عموم مردم به منظور جلوگیری در اتلاف زمان چند سالی است که در جوار محاکم تأسیس شده  اند. بنابراین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده و صرفه جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف سازی فرایندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم از قوه قضاییه و استفاده شهروندان از فرصت های برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شده اند. لازم به ذکر است که نشانی تمامی دفاتر الکترونیک خدمات قضایی در وبسایت مرجع حقوقی ایران موجود است.

وظایف دفاتر خدمات قضایی

ارایه خدمات الکترونیک قضایی، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضایی و مورد توجه و تاکید مدیران عالی است. در طرح خدمات الکترونیک قضایی جهت طرح دعاوی حقوقی، خانواده، تجدیدنظر، واخواهی، و در آینده نزدیک دعاوی در صلاحیت شوراهای حل اختلاف، دیوان عدالت اداری و همچنین ارسال اظهارنامه(اخطار قانونی) می بایست بدون مراجعه به محاکم یا دادسراها، از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به طرح دعوا اقدام شود.

شرایط عمومی تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه
تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
عدم اعتیاد به مواد مخدر
عدم سوء پیشینه کیفری
دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد
توانایی جسمی و روحی لازم.

شرایط اختصاصی تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق، فقه و حقوق و علوم قضایی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه
داشتن حداقل بیست و پنج سال سن
دارا بودن پنج سال سابقه کار مرتبط با حوزه های قضایی یا حقوقی
نکته 1: پنج سال ابتدایی سابقه کار با عنوان پیش شرط ثبت نام بوده و امتیازی به آن تعلق نمی‌گیرد.
نکته 2: جهت اختصاص امتیاز به مشاغلی مانند محقق و پژوهشگر در قسمت شغلی، بایستی شخص صرفا” به این حرفه مشغول بوده و درنهادهای پژوهشی مرتبط حقوقی یا قضایی فعالیت داشته باشد.
دارا بودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه.

چه افرادی می‌توانند از خدمات الکترونیک قضایی استفاده کنند

  • گروه اول مردم هستند، همه در جایگاه شاکی، متشاکی، خواهان، خوانده، شاهد، کفیل و … می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.
  • افراد حقوقی دولتی و غیر دولتی
  • وکلا، کارشناسان، داوران و …
  • ضابطین قضایی و نهادهای ذی‌ربط.

دریافت مجوز دفتر خدمات قضایی برای چه کسانی ممنوع است

۱ – وکلای دادگستری و مشاوران موضوع ماده ۱۸۷ و کارشناسان رسمی دادگستری
۲ – قضات و سردفترانی که به انفصال دائم محکوم شده و این محکومیت قطعیت یافته است
۳ – شاغلان به امر تجارت طبق تعریف ماده ۲ قانون تجارت
۴ – کارمندان و مستخدمان دولت و کارمندان موسسات عمومی غیردولتی

نحوه رسیدگی به شکایات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

اما سوالی که شاید برای خیلی از شهروندان مطرح باشد نحوه رسیدگی به شکایات در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است و اینکه این دفاتر به چه نوع شکایاتی رسیدگی می کنند.باید گفت که ثبت دادخواست های بدوی حقوقی و خانواده، ثبت شکایت کیفری، ثبت پرونده های شورای حل اختلاف، ثبت لایحه، اظهارنامه (اخطار قانونی)، پیگیری ابلاغ الکترونیکی و پیگیری آخرین وضعیت دادخواست، شکواییه، لایحه و یا پیگیری زمان تشکیل دادگاه از جمله خدماتی است که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مردم ارائه می شود. زمانی که یک شخص حقیقی یا حقوقی برای طرح شکایت به دفاتر خدمات الکترونیک قضای مراجعه می کند پس از تشکیل پرونده، رمزی ۵ رقمی با عنوان رمز شخصی به او داده می شود که فقط با داشتن این رمز می تواند از خلاصه پرونده و روند کار مطلع شود.

ارسال رمز

این رمز شخصی یا با مراجعه حضوری به شعبه رسیدگی کننده به پرونده ارائه می شود و یا در صورتی که شماره همراه صاحب پرونده توسط شعبه در پرونده قید شده باشد، متقاضی می تواند با ارسال پیامک به شماره ۳۰۰۰۹۶۹۹ این رمز را دریافت کند.همچنین به دلایل امنیتی و قضایی، اطلاع رسانی در پرونده های مدنی فقط به خواهان، خوانده و وکلای آن ها و در پرونده های کیفری فقط به شاکی، متهم و وکلای آنها ارائه می شود.کارمند دفتر با ثبت دادخواست متقاضی و ارسال آن به مجتمع قضایی مربوطه در واقع کار را انجام می دهد. در مجتمع قضایی نیز معاون ارجاع آن را به شعبه ارسال کرده سپس از شعبه برای فرد پیامک ارسال خواهد شد که در فلان تاریخ به این شعبه مجتمع مراجعه کنید.
زمان این روند در کل بین یک تا ۱۰ روز طول می کشد که البته تأخیر آن ممکن است به اشکال در سیستم مخابرات مربوط شود، با این حال چنانچه بعد از دو سه روز پیامکی برای فرد ارسال نشد متقاضی باید با مراجعه به سایت یا دفترخدماتی الکترونیک قضایی موضوع را پیگیری کند.

دریافت اطلاعات شعبه

اطلاع رسانی بر اساس اطلاعاتی است که توسط کارمندان شعبه در سیستم کامپیوتری شعبه ثبت شده است. در صورتی که در ثبت اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، اطلاع رسانی نیز همان را منعکس می کند.
از آنجایی که ممکن است در رسیدگی به یک پرونده قضایی، پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری ارسال شود، علاوه بر شماره ۱۶ رقمی پرونده، یک ردیف فرعی نیز تخصیص داده می شود که نشان می دهد این پرونده مربوط به کدام شعبه است.
اولین بار ردیف فرعی یک (۱) به پرونده تخصیص داده می شود و اگر پرونده به شعبه دیگری ارسال شد، ردیف فرعی دو (۲) تخصیص داده می شود.


دفتر خدمات قضایی نازی آباد

نام مسئول دفتر : داود شجاعی

کد دفتر : 93301027

آدرس : یاخچی آباد – خیابان بهمنیار – خیابان آموزگار – پلاک 81

تلفن : 02155531637


مطالب مرتبط :

دفاتر پیشخوان دولت نازی آباد

دفاتر ثبت اسناد رسمی نازی آباد

بانک های نازی آباد

تمدید مدت زمان ارسال اظهارنامه مالیاتی تا 15 تیرماه

به اینیستاگرام و تلگرام ما بپیوندید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *