advertise-leizer-beauty-ad

شناخت انواع پارچه و کاربردهای آن/ آشنایی با الیاف پارچه

آشنایی با الیاف پارچه

شناختن جنس انواع پارچه و انتخاب دقیق آن به تناسب نوع کاربرد، یکی از مهم ترین و چالش برانگیزترین بخش های مربوط به خرید پوشاک است. در این مقاله دو قسمتی، قصد داریم تا انواع پارچه ، ساختار ، بافت و کاربرد هر یک را به صورت کاملا مختصر توضیح دهیم.

برای شناختن نوع پارچه قبل از هرچیز باید شناخت کاملی از الیاف سازنده پارچه داشته باشید:

 

درک الیاف انواع پارچه

الیاف در ساختار پارچه به سه دسته اساسی تقسیم می شوند: گیاهی ، حیوانی و انسانی. نوع  الیاف به کار رفته در هر پارچه باعث ایجاد ویژگی های خاص یک پارچه می شود. داشتن درک اولیه از الیاف، انتخاب پارچه برای هر نوع لباس را آسان تر می کند.

انواع الیاف پارچه و درک تفاوت های آن ها
انواع الیاف پارچه و درک تفاوت های آن ها

توجه داشته باشید که مراقبت از پارچه هایی با بافت گیاهی و حیوانی به مراتب سخت تر از پارچه های مصنوع دست بشر است؛ با این وجود این پارچه ها به دلیل ارگانیک بودن و تناسب با ساختار انسانی، انتخاب شمار قابل توجهی از خریداران را به خود اختصاص داده اند.

الیاف گیاهی

پارچه های گیاهی مانند پنبه و کنف بافت قوی و مستحکمی دارند. این پارچه ها به راحتی رنگ می گیرند و به راحتی قابل شستشو هستند و در عین حال به راحتی فشرده و آبگیری می شوند.

این پارچه ها معمولا از الیاف سنگین متراکمی ساخته شده اند که جاذب نیز هستند. الیاف گیاهی حشرات را جذب نمی کنند اما به راحتی کپک می زنند.

الیاف طبیعی پنبه
الیاف طبیعی پنبه

الیاف مشتق شده از حیوانات

الیاف حیوانی شامل الیاف ابریشم ، پشم و مو مانند گل آنگورا، ترمه و آلپاکا است. پارچه های ساخته شده از این الیاف معمولا سبکتر از پارچه های گیاهی هستند.

پارچه با الیاف گرفته شده ازحیوانات
پارچه با الیاف گرفته شده از موجودات

پارچه های ساخته شده از الیاف حیوانی همچنین جاذب رطوبت بوده و به طور طبیعی الاستیک هستند؛ در برابر چروک شدن مقاومت می کنند و به خوبی رنگ می گیرند. شما باید از این الیاف در برابر پروانه ها و موریانه ها و حشرات زیرفرشی محافظت کنید. در هنگام شستن لباس ها نیز باید مراقبت خاصی مبذول کنید.

الیاف ساخته دست بشر

الیاف ساخته شده توسط انسان از نظر منشأ و خصوصیات کاملاً متنوع هستند. در ساخت آن ها معمولا از سلولز گیاهی برای ساختن ریون، تنسل، استات و تری استات استفاده می شود.

الیاف ساخته شده توسط انسان
الیاف ساخته شده توسط انسان

الیاف مصنوعی مبتنی بر نفت شامل اکریلیک ، نایلون ، پلی استر و اسپندکس است. این الیاف خاصیت الیاف طبیعی را تقلید می کنند و گاهی اوقات بهبود می یابند. کیفیت مصنوعات امروزی شامل خاصیت ارتجاعی، مقاومت در برابر خاک و آب، رطوبت زدگی، دوام، مقاومت به رنگ و خاصیت عایق بندی است. مراقبت از اکثر منسوجات ساخته شده توسط انسان آسان و پوشیدن آنها راحت است.

 

مقالات مرتبط :

رنگ های ترند سال ۲۰۲۱ 

پارچه شناسی با معرفی 27 نوع پارچه مختلف

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا