advertise-leizer-beauty-ad

بلندترین برج های جهان در سال 2022 – بلندترین ساختمان و آسمان خراش های جهان در کدام کشور ها قرار دارند ؟ (به ترتیب ارتفاع)

بلندترین برج های جهان در سال 2022 – بلندترین ساختمان و آسمان خراش های جهان در کدام کشور ها قرار دارند ؟ (به ترتیب ارتفاع)

امروز انسان حدود خود را شکسته و تجربه‌های جدیدی ایجاد کرده است. درواقع، خطوط افق شهرهای ما همیشه توسط افراد پرقدرت در هر دوره از تاریخ مشخص ‌شده است. برج ها همواره یکی از جذاب ترین و محبوب ترین سازه های دست بشر هستند و در طول تاریخ مهندسان و سازندگان ساختمان ها در تلاش بوده اند که سازه هایی با ارتفاع بیشتر بسازند به همین سبب نیز صنعت برج سازی به یکی از برترین صنایع حال حاضر تبدیل شده است . ما در این مقاله به بررسی بلندترین برج های جهان در سال 2022 می پردازیم .

معرفی بلندترین برج های جهان
معرفی بلندترین برج های جهان

در یک مقطع، کلیساها جای خود را برجای گذاشته‌اند که توسط نهادهای دولتی دنبال شده‌اند و در دهه های اخیر، آسمان‌خراش‌های تجاری همچنان بلند و بلندتر می‌شوند؛ اما اگر بخواهیم بگوییم کدام ساختمان‌ها بلندتر هستند، موضوع پیچیده می‌شود.
آیا آنتن‌ها یا سایر وسایل موجود در ساختمان‌ها جز ارتفاع آن‌ها هستند؟ اگر طبقه آخر غیرقابل‌سکونت باشد، چه می‌شود؟ شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری سیستم مخصوص به خود را برای طبقه‌بندی ساختمان‌های بلند تدوین کرده است که از پایین‌ترین سطح روباز ورودی افراد تا بالاترین نقطه‌ی ساختمان را بدون درنظرگرفتن آنتن‌ها، علائم، پرچم‌ها و یا سایر تجهیزات کاربردی اندازه می‌گیرد. با استفاده از این سیستم، بیشتر از ۳۴۰۰ ساختمان به طول بیشتر از ۱۵۰ متر طبقه‌بندی‌شده‌اند.


برج خلیفه دبی بلندترین برج جهان

این برج یکی از برترین سازه های بشر به شمار می آید که بیش از 830 متر ارتفاع و حدود 163 طبقه دارد و در شهر دبی واقع در کشور امارات قرار دارد.اگر تجربه سفر به دبی را داشته باشید قطعا می دانید که این شهر مملوء از برج های بسیار لوکس، زیبا و بلند می باشد، اما برج خلیفه در میان تمامی سازه های موجود در دبی بیش از همه نظر گردشگران را به سوی خود جلب می کند، جالب است بدانید که برج خلیفه یکی از معروف ترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری دبی به شمار می آید و سالانه افراد بسیاری برای بازدید از این سازه مرتفع به دبی سفر می کنند.

برج خلیفه دبی بلندترین برج جهان
برج خلیفه دبی بلندترین برج جهان

خلیفه نیز همانند سایر برج های بلند موجود در جهان بخش های متعددی دارد که برخی از آن عبارتند از :

  • بزرگ ترین بالکن جهان
  • رستوران لوکس در طبقه 122 برج
  • کتابخانه
  • مسجد
  • هتل های لوکس
  • مراکز تفریحی
  • واحد های مسکونی و تجاری و غیره
برج خلیفه دبی بلندترین برج جهان
برج خلیفه دبی بلندترین برج جهان

“برج شانگهای” دومین برج بلند جهان

کشور چین مملوء از آسمانخراش ها و سازه های بلند می باشد و همانطور که می بینید دو مورد از 5 برج بلند جهان در این کشور قرار دارند، برج شانگهای با دارا بودن ارتفاع 632 متری توانسته لقب دومین برج بلند جهان را از آن خود کند، این برج که در مهم ترین شهر کشور چین یعنی شهر شانگهای واقع شده است 126 دارد و واحد های موجود در شامل واحد های اداری، تجاری، رستوران و هتل های بسیار لوکس می باشد.

"برج شانگهای" دومین برج بلند جهان
“برج شانگهای” دومین برج بلند جهان

در نگاه اول به برج شانگهای چین بی شک مجذوب ارتفاع و ظاهر مارپیچی آن خواهید شد، نکته جالبی که در رابطه با برج شانگهای وجود دارد این است که طراحان مجموعه، این آسمانخراش زیبا را به گونه ای طراحی کرده اند که در برابر سیل، زلزله، طوفان و سایر بلایای این چنینی مقاوم باشد، اگر از علاقمندان به بازدید از سازه های مدرن و لوکس هستید در سفر به چین بازدید از این برج بسیار زیبا را از دست ندهید.

بلندترین برج های جهان - "برج شانگهای" دومین برج بلند جهان
بلندترین برج های جهان – “برج شانگهای” دومین برج بلند جهان

“برج ساعت مکه” سومین برج بلند جهان

برج سلطنتنی ساعت مکه با دارا بودن ارتفاعی بالغ بر 601 متر، سومین برج بلند جهان به شمار می آید و در قالب یک سازه 120 طبقه ای ساخته شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساعت به کار رفته در این برج 45 متر طول و 43 متر عرض دارد، با این حساب حدود 6 برابر بزرگ تر از ساعت بیگ بن لندن می باشد.

"برج ساعت مکه" سومین برج بلند جهان
“برج ساعت مکه” سومین برج بلند جهان

در برج سلطنتی ساعت مکه(بلندترین آسمان خراش های جهان 2022) بخش های بسیاری وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از مراکز خرید متعدد، سالن کنفرانس، مسجد (با ظرفیت 3500 نفر)، هتل های بسیار لوکس و لاکچری و غیره می باشد، اما مهم ترین بخش موجود در این برج ساعت، رصد خانه ای بسیار مجهز و مدرن می باشد. لازم به ذکر است که از این رصد خانه به منظور رصد کردن ماه در زمان های لازم استفاده می شود. اگر قصد سفر با تور مکه را دارید باید بدانید که هتل های موجود در برج سلطنتی ساعت مکه از گران قیمت ترین هتل های موجود در کشور عربستان به شمار می آیند، همچنین لازم به ذکر است که این برج توریستی نمی باشد.

"برج ساعت مکه" سومین برج بلند جهان
“برج ساعت مکه” سومین برج بلند جهان

“برج مالی پینگان” چهارمین برج بلند جهان

چهارمین برج از لیست بلندترین برج‌های جهان، یکی از آسمان‌خراش های موجود در کشور چین می باشد. این آسمان خراش که حدود 600 متر ارتفاع دارد در شهر شنزن کشور چین واقع شده است و مهمترین مرکز تجاری موجود در شهر به شمار می آید؛ بد نیست بدانید که شهر شنزن یکی از مهم ترین شهر های کشور چین در زمینه تجارت و اقتصاد محسوب می شود و دلیل ساخت چنین برج با شکوهی در این شهر نیز همین امر می باشد.

"برج مالی پینگان" چهارمین برج بلند جهان
“برج مالی پینگان” چهارمین برج بلند جهان

نحوه ساخت و طراحی برج مالی پینگان بسیار حیرت انگیز است، در نگاه اول به این سازه ممکن است با خود تصور کنید که برج بیش از اندازه باریک است، اما با کمی دقت می توانید بفهمید که اینگونه نیست و این امر صرفاً به خاطر سبک طراحی منحصر به فرد مجموعه می باشد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چهارمین برج بلند جهان یعنی آسمانخراش مالی پینگان مهم ترین مرکز تجاری شهر شینزن می باشد، از این رو در داخل این برج تنها واحد های تجاری و اداری وجود دارند، اما جای نگرانی نیست، گردشگران تور چین میتوانند به عنوان توریست وارد این برج شده و تمامی نقاط آن بازدید به عمل بیاورند.

"برج مالی پینگان" چهارمین برج بلند جهان
“برج مالی پینگان” چهارمین برج بلند جهان

پنجمین برج بلند جهان “برج جهانی لوته”

آسمان لوته پنجمین سازه و آسمان خراش بلند جهان می‌باشد که در کشور ژاپن و در شهر سئول، پایتخت این کشور، واقع شده است. این برج بسیار زیبا بیش از 555 متر ارتفاع دارد و در قالب یک ساختمان 123 طبقه ساخته شده. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساخت برج جهانی لوته حدود 13 سال زمان برده است.
از نکات جالبی که در رابطه با برج جهانی لوته باید بدانید این است. که این برج تمام شیشه ای می باشد و نمای بسیار زیبایی دارد، ظاهر متفاوت این آسمان‌خراش نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. و پیش بینی می شود که این سازه به زودی به یکی از نماد های شهر سئول و حتی کشور کره جنوبی تبدیل شود، لازم به ذکر می باشد. که برج جهانی تایپه در سال 2019 میلادی افتتاح شده است. و یکی از جدیدترین برج های جهان نیز به شمار می آید.

بلندترین برج های جهان - "برج جهانی لوته" پنجمین برج بلند جهان
بلندترین برج های جهان – برج جهانی لوته پنجمین برج بلند جهان

واحد های موجود در داخل برج جهانی لوته به فضای های اداری، مسکونی و همچنین هتل های لوکس اختصاص داده شده است. بنابراین گردشگرانی که با تور لحظه آخری به کشور کره سفر می کنند. می توانند در صورت تمایل در هتل های این برج شیک اقامت کنند. بد نیست بدانید علاوه بر واحد های مذکور در این برج سالن کنسرت، کافه و یک محل آتش بازی در پشت بام دارد.

"برج جهانی لوته" پنجمین برج بلند جهان
“برج جهانی لوته” پنجمین برج بلند جهان

مرکز تجارت جهانی , بلندترین برج آمریکا

مرکز تجارت جهانی یک با ارتفاع ۵۴۱ متر، بلندترین ساختمان نیم‌کره غربی جهان، ششمین ساختمان بلند جهان و یکی از نمادهای شاخص نیویورک است. که به‌جای ساختمان اصلی مرکز تجارت جهانی ساخته شد. معمار این برج ۱۰۴ طبقه، «دیوید چایلدز» (David Childs) از شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) است. مرکز تجارت جهانی در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲ و هنگامی که از ارتفاع ساختمان امپایر استیت پیشی گرفت، عنوان بلندترین ساختمان در شهر نیویورک را از آن خود کرد. سازه فولادی برج در ۳۰ اوت ۲۰۱۲ به پایان رسید.

مرکز تجارت جهانی , بلندترین برج آمریکا
مرکز تجارت جهانی , بلندترین برج آمریکا

در ۱۰ مه ۲۰۱۳، آخرین جزء از مناره آسمان‌خراش نصب شد و ارتفاع آن را به ۵۴۱ متر یا ۱۷۷۶ پا رساند. ارتفاع برج با واحد پا، اشاره‌ای عمدی به سالی است که اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا امضا شد. برج مذکور سرانجام در اکتبر ۲۰۱۴ افتتاح شد. ساخت ساختمان جدید بخشی از تلاش برای یادبود و بازسازی مجموعه اصلی مرکز تجارت جهانی پس از تخریب بود.

مرکز تجارت جهانی , بلندترین برج آمریکا
مرکز تجارت جهانی , بلندترین برج آمریکا

مرکز مالی سی تی اف گوانگژو ، چین

ساختمان مرکز مالی سی‌تی‌اف ، یکی دیگر از آسمان‌خراش‌های چین و دومین برج از برج‌های دوقلوی گوانگژو به حساب می‌آید که مشرف به رودخانه پرل است. اولین برج با ارتفاع ۴۳۹ متر در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد و مرکز مالی سی‌تی‌اف که به‌عنوان برج شرقی گوانگژو نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد. این آسمان‌خراش ۵۳۰ متری، بلندترین ساختمان گوانگژو و سومین ساختمان بلند چین و هفتمین سازه بلند جهان است.

بلندترین برج های جهان - مرکز مالی سی تی اف گوانگژو ، چین
بلندترین برج های جهان – مرکز مالی سی تی اف گوانگژو ، چین

مرکز مالی سی‌تی‌اف، یک مجموعه شهری چند منظوره با ۱۱۱ طبقه است. که شامل مرکز کنفرانس، بخش اداری، مرکز خرید، سوئیت‌های مسکونی، سکوی تماشا و یک هتل در ۱۶ طبقه آخر می‌شود. این برج دارای ارتباط زیرزمینی به حمل‌ونقل عمومی و همچنین پل‌های دو طبقه برای اتصال به ساختمان‌های مجاور است.

بلندترین برج های جهان - مرکز مالی سی تی اف گوانگژو ، چین
بلندترین برج های جهان – مرکز مالی سی تی اف گوانگژو ، چین

مصالح به‌کاررفته در این سازه مزایای زیست‌محیطی دارند؛ به‌طوری که نمای سرامیکی آن در برابر خوردگی مقاوم است، نیازی به تمیزکردن ندارد، به‌راحتی تولید و حمل می‌شود. ستون‌های سرامیکی نمای برج نه‌تنها چشم‌انداز کف تا سقف را حفظ می‌کنند؛ بلکه باعث ایجاد سایه می‌شوند و به این ترتیب، تهویه‌ای طبیعی در آب و هوای گرمسیری گوانگژو به وجود می‌آورند. از دیگر ویژگی‌های زیست‌محیطی مرکز مالی سی‌تی‌اف می‌توان به وسایل سرمایشی با راندمان بالا و بازیابی گرما اشاره کرد. در حقیقت، ویژگی‌های این مرکز نشانگر آینده‌ای است که پایداری و تجارت بین‌الملل به یکدیگر وابسته‌اند.


برج سیتیک، چین

برج «سیتیک» (CITIC) یکی دیگر از آسمان‌خراش‌های چین است که با نام «چاینا زون» (China Zun) نیز شناخته می‌شود. این برج با ارتفاع ۵۲۸ متر، به‌عنوان بلندترین ساختمان پکن به حساب می‌آید. که توسط دفتر معماری «Kohn Pedersen Fox» با معماری خلاقانه طراحی شده است. مدیر طراحی این سازه هدف از طراحی آن را ایجاد مرکزی برای منطقه تجاری جدید شهر می‌داند که علاوه بر نمایش معماری معاصر، با تاریخ پایتخت هماهنگی دارد. پس از آنکه طراحی نهایی برج در سال ۲۰۱۱ به اتمام رسید، کار ساخت آن در سال ۲۰۱۲ به جریان افتاد. برج مذکور در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۸ تکمیل شد تا به نمادی برای شهر پکن تبدیل شود.

برج سیتیک ، چین
برج سیتیک ، چین

ایده طراحی آن با الهام از گلدان «zun» متعلق به عصر برنز در چین و تغییر تدریجی انحناهای آن است. بر این اساس، از شکل کلی برج تا کرتین وال (نمای ساختمان متشکل از لامل و شیشه)، راهروی ورودی و جزییات فضای داخلی برگرفته از گلدان zun هستند. در نتیجه پهنای آن در پایین ۷۸ متر و در وسط برج ۵۴ متر است. در بالای برج به ۶۹ متر می‌رسد. به این ترتیب، بالا و پایین برج پهن و در قسمت وسط باریک‌تر است. دفتر مرکزی گروه سیتیک و بانک سیتیک در این برج قرار دارد؛ ضمن اینکه، فضاهای اداری و مرکز تجاری چند منظوره نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

برج سیتیک ، چین
برج سیتیک ، چین

برج تایپه ۱۰۱، تایوان

تایپه ۱۰۱، سازه‌ای مدرن در تایوان است. که فناوری روز دنیا را با سنت‌های آسیایی در هم آمیخته و در برابر طوفان و زلزله مقاوم است. سرعت بعضی از طوفان‌های این منطقه به بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و تعداد زلزله‌ها گاهی به ۲۰۰ بار در سال می‌رسد. برنامه‌ریزی برای ساخت برج در سال ۱۹۹۷ آغاز شد. و قرار بود ساختمانی ۶۶ طبقه و دو ساختمان کوچک‌تر ۲۰ طبقه در مقابل آن ساخته شوند. مشکل اصلی هنگامی رخ داد. که مستاجران دو ساختمان کوچک‌تر می‌خواستند در ساختمان اصلی مستقر شوند. برای رفع مشکل این دو مستاجر بزرگ پروژه، طرح ساختمان به ۱۰۱ طبقه تغییر کرد. و با اینکه دو سال از شروع ساخت‌وساز می‌گذشت، طرح مذکور در سال ۲۰۰۱ مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

برج تایپه ۱۰۱ ، تایوان
برج تایپه ۱۰۱ ، تایوان

نماد معماری شرقی آسیایی

این برج،(بلندترین آسمان خراش های جهان 2022)دیوارهای شیشه‌ای سبز-آبی جذابی دارد. که آن را متمایز می‌کند؛ ضمن اینکه بسیاری از عناصر طراحی شامل نمادگرایی سنتی آسیایی و فلسفه فنگ‌شویی می‌شوند. به‌عنوان مثال، ۱۰۱ طبقه آن نمادی از نو شدن زمان و ورود به قرن جدید (۱۰۰ + یک) است. و رنگ زرد روشن در بالای آن به‌عنوان مشعل خوشامدگویی و همچنین نماد آزادی تلقی می‌شود. جالب اینکه ساختمان شامل هشت بخش با هشت طبقه در هر بخش است. که به عدد خوش‌یمن هشت در دنیای چینی اشاره دارد.

برج تایپه ۱۰۱، تایوان
برج تایپه ۱۰۱، تایوان

این برج در سال ۲۰۰۴ به اتمام رسید. و تا زمان افتتاح برج خلیفه دبی در سال ۲۰۱۰، بلندترین برج جهان بود. این عنوان تنها رکورد تایپه ۱۰۱ نبود و سریع‌ترین آسانسور، بلندترین ساختمان سبز، ‌بلندترین ساعت شب سال نو در جهان و… جزو رکوردهای این آسمان‌خراش به حساب می‌آمدند . در برج تایپه ۱۰۱ علاوه بر فضای اداری و رستوران، سکوهای تماشای نیز وجود دارد. که در طبقات ۸۸ و ۸۹ قرار دارند؛ همچنین سکوی روبازی در طبقه ۹۱ تعبیه شده که در برخی مناسبت‌ها باز است.


مرکز مالی جهانی شانگهای ، چین

مرکز مالی جهانی شانگهای در منطقه پودانگ شانگهای واقع شده است. و کاری از شرکت معماری آمریکایی «Kohn Pedersen Fox» است که در سپتامبر ۲۰۰۷ به پایان رسید. در واقع، مقامات شانگهای در سال ۱۹۹۳ تصمیم به ساخت سه آسمان‌خراش در مجاورت یکدیگر گرفتند. تا به نمادی برای شهر تبدیل شوند. این ساختمان ها قرار بود به ترتیب ساخته شوند. کار آماده‌سازی اولین و کوتاه‌ترین آن‌ها در سال ۱۹۹۴ آغاز شد. در همان سال «مینورو موری» (Minoru Mori). سرمایه‌دار بزرگ ژاپنی، به شهر شانگهای آمد.

مرکز مالی جهانی شانگهای، چین
مرکز مالی جهانی شانگهای، چین

برجی شبیه به دربازکن قول پیکر

او مدت‌ها در آرزوی ساخت بلندترین ساختمان جهان بود که با معاون شهردار شانگهای ملاقات می‌کند. و در جریان ساخت برج‌ها قرار می‌گیرد. موری فورا درخواست می‌کند که کار ساخت دومین برج به او محول شود. برج دوم که با سرمایه‌گذاری او کلید خورد، به‌تدریج به مرکز مالی جهانی شانگهای (SWFC) تبدیل شد. این سه برج بلند اکنون ساخته شده است و به یکی از مراکز گردشگری چین تبدیل شده است .

مهم‌ترین ویژگی طراحی برج، دهانه بزرگ ذوزنقه‌ای در قسمت بالای آن است. که از فشار باد جلوگیری می‌کند. به همین دلیل این برج شبیه به در بازکن بطری است. و از همین نظر برای گردشگران جذابیت دارد. و می‌توانند در بازکن مدل برج را از فروشگاه هدیه سکوی تماشا خریداری کنند.

بلندترین برج های جهان
بلندترین برج های جهان

این آسمان‌خراش با ارتفاع ۴۹۲ متر، دومین برج بلند شانگهای و پنجمین برج بلند چین محسوب می‌شود. بالاترین طبقه‌ای که دسترسی مردم به آن امکان‌ دارد، طبقه صدم است. که ارتفاع آن به ۴۷۴ متر می‌رسد. مرکز مالی جهانی شانگهای، ساختمانی چند منظوره است. که در آن دفاتر اداری (از طبقه هفت تا ۷۷)، فروشگاه‌ها و رستوران (طبقه یک و دو). هتل (طبقه ۷۹ تا ۹۳). اتاق جلسات (طبقات سه تا پنج) و سکوی تماشا وجود دارد. سه طبقه زیرزمین به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌شود که حدود ۱۱۰۰ جای پارک دارد. سکوی تماشای این برج روزگاری به‌عنوان مرتفع‌ترین سکوی تماشای دنیا شناخته می‌شد؛ تا اینکه برج کانتون گوی سبقت را از آن ربود.


مطالب مرتبط :

هزینه سفر به جام جهانی قطر

معرفی بهترین کرم های دور چشم برای سنین 20 , 30 و بالای 40 سال

10 دانشگاه برتر جهان – معرفی بهترین دانشگاه های جهان به همراه تاریخچه قدیمی ترین و اولین دانشگاه های تاریخ

دیدن همه مطالب وبلاگ !

به اینیستاگرام و تلگرام ما بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا