advertise-leizer-beauty-ad

بهترین دانشگاه های ایران – معرفی 9 دانشگاه برتر ایران

بهترین دانشگاه های ایران

در این مقاله می خواهیم بهترین دانشگاه های ایران را مورد بررسی قراردهیم. سنجش های مختلفی برای ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مراکز پژوهشی تعریف شده است. در این بخش دانشگاهای برتر در هر یک از معیارها به صورت عمومی (بدون در نظر گرفتن نوع مراکز و …) نمایش داده می شوند.

معرفی بهترین دانشگاه های ایران
معرفی بهترین دانشگاه های ایران

می دانیم که هر گونه تلاش برای مقایسه همه مراکز علمی با هم امری ناشدنی و ناقص خواهد بود. چرا که برخی از مراکز تخصصی هستند. فقط روی موضوعات خاص کار میکنند. در مقابل برخی از مراکز عمومی هستند و شامل رشته های متنوعی هستند لذا مقایسه این مراکز بدین گونه و بدون در نظر گرفتن معیارهای خاص درست نیست. اما با درنظر گرفتن رتبه جهانی دانشگاه و میزان اعتبار سنجی مدرک میتوان فهمید چه دانشگاه هایی برترین دانشگاه ها در کشور ایران هستند . با نازی سرا همراه باشید تا این رتبه بندی را با هم بررسی کنیم .


دانشگاه تهران

دانشگاه تهران یک دانشگاه دولتی و بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در ایران است. از این دانشگاه با القاب «دانشگاه مادر» و « نماد آموزش عالی» یاد شده‌است. پیشنهاد اولیهٔ ساخت دانشگاه را اسماعیل سنگ در سال ۱۳۰۵ داد و پس از انجام مطالعات اولیهٔ عیسی صدیق، در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران به فرمان رضا شاه پهلوی تأسیس شد. دانشگاه تهران دارای ۲۵ دانشکده، ۶ دانشکدگان , ۳ پردیس خودگردان و بین‌المللی و ۱۶ مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است.

برترین دانشگاه های ایران - دانشگاه تهران
برترین دانشگاه ایران – دانشگاه تهران

این دانشگاه بر اساس موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد. طراحان ساختمان‌های دانشگاه تهران، مهندسین فرانسوی بودند و دروس و برنامه‌های هنرکده (دانشکده هنرهای زیبای فعلی) دقیقاً براساس الگوی دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس طراحی شد.

پردیس و بناهای این دانشگاه را معماران اروپایی رولان دوبرول، ماکسیم سیرو، مارکوف، الکساندر موزر، آندره گدار و محسن فروغی طراحی کردند. بنای دانشگاه تهران در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.


دانشگاه فردوسی مشهد

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه ایران از نظر قدمت در سال ۱۳۲۸ در شهر مقدس مشهد تاسیس گردید.در سال ۱۳۳۴ با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . این دانشگاه در چشم انداز 10 ساله خود (1409-1400) با مشارکت استادان، کارکنان، دانش آموختگان و دیگر ذی­نفعان، با توسعه مرزهای دانش، برخورداری از شهرت علمی و اثرگذاری اجتماعی، نهادی است که مرجعیت علمی ملی و بین المللی دارد.

"<yoastmark

با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدا به الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد .

پیشنهاد نازی سرا : 10 دانشگاه برتر جهان به همراه تاریخچه تاسیس دانشگاه های ایران و جهان (کلیک کنید)


دانشگاه شهید بهشتی

این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است که در منطقهٔ اوین، غرب ولنجک و شرق درکه در شمال غربی شهر تهران واقع شده‌است.که دارای ۱۹ دانشکده، ۳ پردیس و ۱۶ پژوهشکده و مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی است. در حال حاضر سعدالله نصیری قیداری رئیس این دانشگاه است.علی شیخ‌الاسلام این دانشگاه را در سال ۱۳۳۸ با نام دانشگاه ملی ایران و به‌دستور محمدرضا پهلوی تأسیس کرد و تا پیش از سال ۱۳۶۲ با این نام خوانده می‌شد.

9 دانشگاه برتر ایران - دانشگاه شهید بهشتی
9 دانشگاه برتر ایران – دانشگاه شهید بهشتی

علی‌رغم افتتاح رسمی در اسفندماه ۱۳۳۹، دانشکده‌های معماری و شهرسازی و علوم بانکداری که اولین دانشکده‌های دانشگاه بودند پذیرش دانشجو را در مهر ۱۳۳۹ انجام دادند. در خرداد ۱۳۶۲ ستاد انقلاب فرهنگی با تغییر نام دانشگاه از «دانشگاه ملی ایران» به «دانشگاه شهید بهشتی» موافقت کرد.


دانشگاه تربیت مدرس تهران

دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران و یکی از مراکز تحصیلات تکمیلی جامع کشور است که در شهر تهران قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۳۶۰ با عنوان مدرسهٔ تربیت مدرس و با هدف تربیت کادر هیئت علمی دانشگاه‌ها بعد از انقلاب فرهنگی، به عنوان تنها دانشگاه تخصصی تحصیلات تکمیلی ایران تأسیس شد و در سال ۱۳۶۱ اقدام به پذیرش دانشجو در رشتهٔ مدیریت و برخی از رشته‌های علوم انسانی کرد.

دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس

این مدرسه در سال ۱۳۶۵ به دانشگاه تربیت مدرس ارتقا یافت.این دانشگاه تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.بر اساس گزارش ٢٠٢١ سیستم رتبه‌بندی URAP که تمرکز بر کیفیت علمی دانشگاه‌ها دارد، دانشگاه تربیت مدرس در بین ۵٠٠ دانشگاه برتر جهان قرار دارد.


دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز (نام انگلیسی:University of Tabriz) یکی از دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد که در شهر تبریز واقع است. این دانشگاه شامل ۲۲ دانشکده و در کل دارای ۲۹ قطب علمی و مجتمع آموزشی است. در سال ۱۳۲۶ از سوی دو تن از استادان دانشگاه تهران، به نام‌های «مصطفی حبیبی» و «خان‌بابا بیانی» جهت راه‌اندازی واقعی با امکانات مورد نیاز، دانشگاه تبریز اقدام شد. این دانشگاه هم‌اکنون بزرگترین مرکز آموزشی در غرب و شمال غرب کشور است.

بهترین دانشگاه های ایران - دانشگاه تبریز
بهترین دانشگاه های ایران – دانشگاه تبریز

دانشگاه تبریز در حال حاضر با بیش از ۲۴٬۰۰۰نفر دانشجو و حدود ۸۰۰ نفر هیئت علمی، ۲۰۰ آزمایشگاه تخصصی و عمومی، موزهٔ تاریخ و فرهنگ، موزهٔ جانورشناسی، موزهٔ زمین‌شناسی، مرکز پردازش تصاویر ماهوارهای و مراکز و مؤسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی، محیط آموزشی و دانشگاهی بزرگی را در سطح کشور فراهم آورده‌ است.


دانشگاه فرهنگیان

دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در ایران است. این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ با تجمیع کلیهٔ مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد و دارای ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده) می‌باشد.

بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده این مرکز تاکنون ۸۸۱۸ مقالهٔ علمی در نشریات و همایش‌های داخلی منتشر نموده‌ است .  فرهنگیان صاحب امتیاز و ناشر یک محلهٔ تخصصی است و تا کنون ۲۷ همایش توسط این دانشگاه بگزار شده‌است.

دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه فرهنگیان

از جمله هیت علمی ها و مدرسان بنام آن می توان به دکتر امیرحسین چشمه خاور و دکتر حسن متقی و از پژوهشگران آن می توان به (محمدامین رشیدی) Junass Raschidie اشاره کرد. علاوه بر این تاکنون ۵۰۲ مقالهٔ معتبر بین‌المللی نیز از این مرکز استخراج شده‌ است . دانشجویان این دانشگاه، در بدو ورود، به‌ عنوان مدرس رسمی (آزمایشی) پذیرفته می‌شوند.


دانشگاه علّامه طباطبائی

دانشگاه علّامه طباطبائی یک دانشگاه دولتی ایرانی مستقر در تهران و بزرگترین دانشگاه تخصصی ایران در زمینه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم شناختی ، اقتصاد و مدیریت و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دولتی ایران است که با دارا بودن نزدیک به ۱۸ هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیئت علمی تمام وقت و ۱۲ دانشکده در حال فعالیت می‌باشد.این دانشگاه بزرگ ترین دانشگاه علوم انسانی کشور می‌باشد. طبق نتایج منتشر شده توسط وزارت علوم، در لیست ده دانشگاه برتر جامع کشور است.

دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی

در سال ۱۳۵۸ با ادغام بیست و هفت دانشکده، آموزشگاه و مؤسسه آموزش عالی در تهران دو مجتمع آموزشی بزرگ به نام‌های مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی تأسیس شد.پس از پنج سال در سال ۱۳۶۳ این دو مجتمع ادغام شده و تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی به حیات خود ادامه دادند.

در بدو امر این دانشگاه دارای مراکز آموزشی و همچنین دارای رشته‌هایی غیر از علوم انسانی نیز بود؛ اما از سال ۱۳۶۶ با جدا شدن مراکز آموزشی، دانشکده بهداشت و علوم پایه و کتابخانه مرکزی از دانشگاه علامه طباطبایی، صرفا دارای رشته های مربوط به علوم انسانی است.


دانشگاه شیراز

دانشگاه شیراز یک دانشگاه دولتی در شیراز است که در سال ۱۳۲۵ تاسیس گردید. در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران بر اساس بازده علمی، دانشگاه شیراز جزء سه دانشگاه برتر پژوهش‌محور کشور است و یکی از ۵ دانشگاه مادر در رشته‌های مهندسی به‌شمار می‌آید. در اولین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه شیراز به عنوان سطح یک رتبه‌بندی شده‌است.

بهترین دانشگاه های ایران - دانشگاه شیراز
بهترین های ایران – دانشگاه شیراز

دانشگاه پنسیلوانیا (پن)، برای ایجاد آموزش عالی به سبک آمریکایی در این دانشگاه به دولت ایران کمک کرده‌ است . گایلورد پی هارول (رئیس دانشگاه پنسیلوانیا از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۰) در این تلاش، نقش اساسی داشت. بنابراین، دانشگاه پنسیلوانیا در شکل‌دادن بسیاری از ادارات و مؤسسات دانشگاه پهلوی بسیار تأثیرگذار بوده‌ است . دانشگاه شیراز، دومین پردیس بزرگ ایران را دارد . این دانشگاه توسط معمار آمریکایی مینورو یاماساکی، که همچنین مرکز تجارت جهانی را نیز طراحی کرده بود، طراحی شد .

دانشگاه شیراز در زمینه ایجاد برنامه‌های دکترا در ایران پیشگام بوده‌ است. اکنون این دانشگاه دارای بیش از ۲۰٬۰۰۰ دانشجو با ۲۰۰ دوره کارشناسی، ۳۰۰ دوره کارشناسی ارشد، یک دوره دکترای حرفه‌ای (دکتر دامپزشکی یا DVM) و ۱۵۰ دوره دکتری می‌باشد.


دانشگاه علم و صنعت 

دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از دانشگاه‌های صنعتی ایران است که هستهٔ اولیهٔ آن در سال ۱۳۰۸ شکل گرفته‌ است . پردیس اصلی این دانشگاه در تهران و شعبه‌های آن در بهشهر، دماوند و نور قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۵ نیز این دانشگاه به همراه دانشگاه شریف تنها دانشگاه‌های ایرانی در بین ۶۰ دانشگاه برتر آسیا بودند. رتبه‌بندی سال ۲۰۱۷–۲۰۱۶ کیو اس، دانشگاه علم و صنعت ایران را به عنوان دومین دانشگاه برتر کشور معرفی‌کرد.

بهترین دانشگاه های ایران - دانشگاه علم و صنعت
بهترین دانشگاه های ایران – دانشگاه علم و صنعت

مطالب مرتبط :

به اینیستاگرام و تلگرام ما بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا