advertise-leizer-beauty-ad

روایت های مختلف از چگونگی شکل گرفتن محله نازی آباد ؛ نازخاتون یا آلمان نازی ؟

محله نازی آباد چگونه متولد شد ؟

محله نازی آباد تهران یکی از مهمترین محلات جنوبی تهران و خاستگاه مراکز تجاری مدرن در مناطق جنوبی این کلانشهر است.این محله که در دهه ۳۰ بنا شده، بیش از ۷۰میدان دارد و یکی از مرفه‌ترین محله‌های جنوب تهران است . نازی آباد  در منطقه ۱۶ قرار دارد. نامگذاری این محله به ساخته شدن بخشی از آن یعنی چهارصد دستگاه توسط آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم نسبت داده می‌شود. آن زمان، ایرانی‌ها همه آلمانی‌ها را نازی می‌گفتند و به همین دلیل، این محله به نام نازی‌آباد معروف شد.

در خصوص پیشینه ساخت این محله ۳ روایت وجود دارد؛

اول اینکه همزمان با جنگ جهانی دوم و روی کارآمدن پهلوی اول، آلمانی‌ها فرصت را مغتنم شمرده و در این محله کارخانه مونتاژ هواپیما ایجاد کردند .

دوم اینکه تأسیسات راه‌آهن سراسری ایران در زمان جنگ جهانی دوم به دست آلمانی‌ها (نازی‌ها) ساخته شد . آنها برای سکونت خود و نزدیکی آن به مکان راه‌آهن، در این محله ساکن شدند . از آن به بعد این مکان به محله نازی‌آباد معروف شد.

درخصوص شکل گیری این محله البته نقل قول دیگری هم وجود دارد؛ گفته می‌شود زمین‌های این محله در زمان قاجار متعلق به یکی از زنان قاجار به نام «نازخاتون» بوده‌ و به همین دلیل، نازی‌آباد نامگذاری شده است. البته عده‌ای هم می‌گویند علت اصلی نامگذاری این محله به پرندگانی کوچک به نام نازی (الیکایی) برمی‌گردد که محله نازی آباد تهران زیستگاه مناسبی برای آنها محسوب می‌شده است.

نقشه ی محله نازی اباد
نقشه ی محله نازی اباد

برای دیدن آدرس دقیق و محصولات بهترین فروشگاه های پوشاک در نازی آباد کلیک کنید

از اولین های سیستم مدرن شهری در تهران

به هر تقدیر روایت اول مبنی بر استقرار آلمانی ها در این منطقه و وجه تسمیه آن در نامگذاری آن از شهرت بیشتری برخوردار است. به طوری که گفته می شود، خانه‌های محله چهارصددستگاه را آلمانی ها برای اسکان خود ساخته بوده اند . خانه‌هایی دوبلکس که برای اسکان ۴۰۰ خانواده آلمانی در نظرگرفته شده بود.

با پایان جنگ جهانی دوم و اخراج آلمانی‌ها از ایران توسط رضاخان، عذر همسایه‌های آلمانی از محله نازی آباد تهران( چهارصددستگاه ) خواسته و خانه‌ها در اختیار فرهنگیان قرار گرفت. اما تعدادی از زنان لهستانی که در این برهه به ایران مهاجرت کرده بودند با برخی از ایرانی‌ها ازدواج کرده و در این محله ماندگار شدند.

محله چهارصددستگاه به دلیل معماری منحصربه‌فردش، جزء نخستین محله‌های تهران در بهره‌مندی از ساختار مدرن شهری و مجهز به سیستم لوله‌کشی آب بود.

بازار نازی آباد
بازار نازی آباد

نازی آباد و ثبت در فهرست آثار ملی

امروز از بین ۴۰۰ ساختمان مدرن در محله چهارصد دستگاه آن دوران، فقط تعداد انگشت‌شماری باقی مانده . باقی خانه‌ها جای خود را به آپارتمان‌های جدیدتر داده‌اند. محله نازی آباد تهران مشاهیر زیادی را در خود پرورش داده است.

خانه استاد «محمد معین» و پدر همسرش استاد «امیرجاهد» در دل این محله قرار دارد .اکنون این خانه ارزشمند به موزه تبدیل شده است. دکتر «عبدالمحمد آیتی» نخبه دیگری است که در علم تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه زبانزد عام و خاص بود . تا چند سال پیش در یکی از کوچه‌های فرعی همین محله زندگی می‌کرد. محله چهارصددستگاه به دلیل بافت تاریخی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است.

مقالات مرتبط :

نازی آباد را بهتر بشناسیم .

برای دیدن آدرس دقیق آرایشگاه های  زنانه در نازی آباد کلیک کنید

برای اطلاع دقیق تر از مراکز خرید و محل بهترین پاساژها در نازی‌آباد کلیک کنید 

⇓⇓به اینیستاگرام یا تلگرام ما بپیوندید⇓⇓

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا