advertise-leizer-beauty-ad

برای تور لیدر شدن چه باید کرد ؟ چگونه کارت تور لیدری بگیریم – برای تور لیدرشدن چه رشته ای باید خواند و هزینه آن چقدر است ؟

 چگونه تور لیدر شویم ؟

این روزها که سفر علاقه‌مندان زیادی به خود جذب کرده و بازار سفر حسابی رونق گرفته، افراد بیشتری سودای تور لیدر شدن و ورود به دنیای حرفه‌ای گردشگری را در سر می‌پرورانند. بنابراین اگر به تور لیدر شدن علاقه‌مندید اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، با این مطلب همراه باشید تا بفهمیم چگونه تور لیدر شویم ؟

برای تور لیدر شدن چه باید کرد ؟
برای تور لیدر شدن چه باید کرد ؟

تور لیدر کیست ؟

تور لیدر کسی است که مسئولیت سفر، اجرای برنامه‌ها و هدایت برنامه‌ی سفر طبق چارت آژانس گردشگری را بر عهده دارد. اگرچه در ایران تور لیدر و راهنمای تور در عمل تفاوتی با هم ندارند اما در ادبیات جهانی تور لیدر به کسی گفته می‌شود که در مورد کشور مقصد اطلاعات دارد و هماهنگی هتل، رستوران و رعایت زمان‌بندی بازدیدها بر عهده‌ی اوست.
از طرفی guide یا راهنما کسی است که بیشتر قدرت مدیریت بحران و حل مسأله‌ دارد. از طرفی دادن اطلاعات در مورد سایت‌های مورد بازدید و شناخت مسیر از وظایف راهنمای تور به شمار می‌رود. همانطور که گفته شد، افرادی که در ایران فعالیت می‌کنند، اکثرا guide هستند و هر دو وظیفه را با هم انجام می‌دهند.

 چگونه تور لیدر شویم ؟
 چگونه تور لیدر شویم ؟

چه کسانی می‌توانند تور لیدر شوند؟

مثل تمام مشاغل دنیا، تور لیدر شدن هم پیش‌نیازهایی دارد که بهتر است قبل از ورود به این رشته از آن‌ها آگاه شوید. در واقع کسی که می‌خواهد تور لیدر شود بهتر است:
1-  علاقه‌مند به سرویس دهی باشد و از کمک کردن به دیگران امتناع نکند.
2-   روحیه‌ی اجتماعی داشته باشد و از تعامل با افراد لذت ببرد.
3-   Moody نباشد و روحیات اخلاقی پایداری داشته باشد.
4-   صبور باشد و زود عصبانی نشود.
5-   قدرت حل مسأله داشته باشد و بتواند بحران‌های پیش آمده را به خوبی مدیریت کند.
6-   به سفر علاقه‌مند باشد؛ نمی‌شود به تور لیدر بودن فکر کرد اما عاشق و دلباخته‌ی سفر نبود. بنابراین هر شخصی که به کار کردن در این حرفه فکر می‌کند باید تجارب مختلفی از سفرهای متنوع داشته باشد.

7-   این تجارب به فرد کمک می‌کند تا شرایط سفر گروهی را بیشتر درک کند و پتانسیل‌های خود را بشناسد.
8-   شرایط جسمانی خوبی داشته باشد؛ از آن‌جا که تورلیدری ارتباط مستقیمی با فعالیت‌های فیزیکی دارد، برخورداری از قدرت جسمانی خوب از پیش‌شرط‌های ضروری این حرفه محسوب می‌شود.
9-   با زبان انگلیسی آشنا باشد؛ میزان تسلط تور لیدر بر زبان انگلیسی با توجه به نوع دوره‌ای که می‌خواهد بگذراند متفاوت است. برای مثال کسی که می‌خواهد تور لیدر incoming شود نه ‌تنها باید بر زبان انگلیسی مسلط باشد بلکه با تسلط بر دو یا چند زبان دیگر می‌تواند در دنیای رقابتی این حرفه جایگاه بهتری از آن خود کند.
10-  اگرچه دامنه‌ی سنی نمی‌تواند محدودیتی برای فعالیت در این حرفه باشد اما بازه‌ی سنی 20-35 سالگی، بهترین بازه‌ی سنی برای فعالیت در این حرفه محسوب می‌شود.

12-  حداقل مدرک لیسانس داشته باشد؛ برای گذراندن دوره‌های راهنمایان گردشگری، نیازی به داشتن مدرک مرتبط با گردشگردی نیست و در پایان این دوره‌ها به همه‌ی فراگیران گواهینامه اعطا می‌شود.
اما برای گذراندن آزمون جامع گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گرفتن کارت راهنمایان گردشگری داشتن حداقل مدرک لیسانس ضروری است. اگرچه بخشی از این پیش‌نیازها به صورت ذاتی در شخصیت افراد وجود دارند اما مانند هر مهارت دیگری با آموزش و تمرین قابلیت ارتقا دارند.
 چگونه تور لیدر شویم ؟
 چگونه تور لیدر شویم ؟

دوره‌ ها و کارت تورلیدری :

جهت کسب تخصص و مهارت‌های لازم، بعضی از مؤسسات گردشگری اقدام به برگزاری کلاس‌های تورلیدری می‌کنند که این دوره‌ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بوده و در صورت قبولی در آزمون‌های داخلی موسسه مربوطه، آزمون جامع سازمان میراث فرهنگی و همچنین قبولی در مصاحبه شفاهی زبان، افراد می‌توانند لوح و کارت تورلیدری را دریافت نمایند.

  • مدت‌زمان کلاس‌های تورلیدری حدود 6 ماه است.
  • دوره‌های تورلیدری در ایران به دودسته فرهنگی و طبیعت‌گردی تقسیم می‌شود که افراد می‌توانند با توجه به علاقه خود، در دوره‌های مرتبط شرکت کنند.

تعدادی از موسسات آموزشی برای گذراندن دوره‌های راهنمای تور:

1. موسسه آوای طبیعت پایدار

2. موسسه طبیعت

3. موسسه ارسباران

4. موسسه آوای جلب سیاحان

 چگونه تور لیدر شویم ؟
 چگونه تور لیدر شویم ؟

مزایای تور لیدری

تورلیدر به واسطه‌ سفر‌هایی که انجام می‌دهد، علاوه بر کسب تجربه و مهارت، می‌تواند از اکثر جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بهره‌مند شود و با این میراث جهانی از نزدیک انس بگیرد.آژانس‌های گردشگری علاوه بر حقوق و مزایای تورلیدر، موظفند تا تمام مخارج سفر لیدر از جمله اقامت، وعده‌های غذایی و… را تامین کنند.

مزایای تور لیدری
مزایای تور لیدری

برای تور لیدر شدن چقدر باید هزینه کنیم؟

شرکت در دوره‌های راهنمایان گردشگری (هر دوره به صورت جداگانه)، حدودا 2 تا 3 میلیون تومان هزینه دارد. هزینه‌ی آزمون جامع سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دریافت کارت هم به صورت جداگانه و با توجه به نرخ مصوب سالانه‌ی این سازمان تعیین می‌شود .

هزینه تور لیدر شدن
هزینه تور لیدر شدن

تورلیدری چه انواعی دارد؟

تورلیدرها در گرایشات مختلفی می‌توانند فعالیت داشته باشند که علاقه در انتخاب آن‌ها حرف اول را می‌زند:
•    راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی
•    راهنمایان طبیعت‌گردی
در یک تقسیم بندی دیگر، تورلیدرها به National، International و Local تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی بیش‌تر از این جهت اهمیت دارد که بنا به مقتضیات شرایط بتوان بهترین انتخابرا داشت. برای مثال در کشور هند به دلیل گستردگی و تنوع فرهنگی قسمت‌های مختلف آن، راهنمایان National خیلی نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند، بنابراین به راهنمایان Local نیاز بیشتری احساس می‌شود.

انواع تور لیدر و کمک لیدر
انواع تور لیدر و کمک لیدر

کمک لیدر کیست؟

هر شخصی پیش از لیدر شدن در ابتدا باید چند سفر را به عنوان کمک لیدر در کنار لیدر اصلی سفر کند. در این سفرها کمک لیدر ضمن محک زدن توانایی‌های خود برای این شغل تجربه کسب می‌کند و مهارت‌هایی را از لیدر اصلی برنامه یاد می‌گیرد.

انواع تور لیدر و کمک لیدر
انواع تور لیدر و کمک لیدر

وظیفه تورلیدر چیست ؟

لیدر یا سرپرست سفر، وظیفه کلیه هماهنگی‌های سفر با زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان ازجمله اقامتگاه‌ها، وسیله نقلیه، رستوران و… را بر عهده دارد. همچنین مدیریت و برنامه‌ریزی سفر ازجمله زمان‌بندی، انتخاب مسیر و تمام جزئیات دیگر سفر نیز بر عهده تورلیدر است.

وظیفه تورلیدر
وظیفه تورلیدر

ویژگی‌های یک تورلیدر چیست؟

  • خصوصیات اخلاقی و رفتاری: قدرت راهبری و مدیریت، وقت‌شناسی، رفتار صحیح همراه بامتانت، ادب و تواضع، آشنایی کامل با آداب معاشرت و اصول روابط اجتماعی، دارای قدرت بیان و ظاهری آراسته، احساس مسئولیت، دقت کامل و توجه به خواسته‌های دیگران، رعایت بهداشت فردی و محیطی، کنترل مدیریت بحران و تلاش وافر در جهت رفع مشکلات پیش‌آمده همراه با دقت و سرعت عمل و انتقال مطالب به مبادی ذی‌ربط.
  • ویژگی‌های تخصصی: دارا بودن دانش تخصصی زبان (دو یا چند زبان) و آگاهی از واژه‌های گوناگون زبانی، مهارت‌های ویژه ارتباطی، دانش و روش‌های مرتبط باهنر راهنمایی تور، تفسیر عمیق و بیان کلی محیط و مدیریت بحران هنگام بروز حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی.
  • ویژگی‌های علمی و کاربردی: راهنمای تور باید  اطلاعات و دانش کافی از پیشینه صنعت جهانگردی، تمدن و فرهنگ ملل، مذهب، معماری، جامعه‌شناسی، اوضاع طبیعی و عوامل جغرافیایی، معلومات عمومی، اقتصاد، سیاست، شناخت کافی نسبت به محل مورد بازدید داشته باشد.
ویژگی‌های یک تور لیدر
ویژگی‌های یک تور لیدر

حقوق یک تور لیدر چقدر است؟

کانون راهنمایان گردشگری ایران،هرساله طبق مصوبه‌ای حداقل مبلغی را به ازای یکروز سفر مشخص می‌کند. اما این مبلغ قراردادی بوده و مانند هر شغل دیگری دستخوش تغیراتی است که بسته به توانایی‌های هر فرد، سابقه و دبگر عوامل، می‌تواند متغیر باشد.

حقوق یک تور لیدر چقدر است؟
حقوق یک تور لیدر چقدر است؟

یک تورلیدر به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟

تفاوتی ندارد تورلیدر تاریخی-فرهنگی باشید یا طبیعت‌گردی، داشتن تجهیزات برای شما ضروری است. طبیعتا تورلیدر طبیعت‌گردی به تجهیزات تخصصی‌تری نیاز دارد. اما برای هر راهنمایی داشتن این ابزارها بسیار کمک‌کننده به شمار می‌رود.تورلیدرها هم به تجهیزات نیاز دارند!
این تجهیزات عبارتند از:
  • قلم و دفتر؛ شاید بگویید گوشی‌های تلفن همراه این روزها جای قلم و دفتر را گرفته‌اند. اما نمی‌شود همیشه به این گوشی‌ها اعتماد کرد. پس برای اطمینان و دسترسی بهتر به اطلاعات ضروری حتما این دو وسیله راه به همراه داشته باشید.
  •  واکی تاکی؛ وجود این بیسیم‌ها مخصوصا در تورهای طبیعت‌گردی بسیار کمک‌کننده می‌باشد.
  •  قطب‌نما؛  وجود قطب‌نما به خصوص در دوره‌های طبیعت‌گردی از واجبات به شمار می‌رود.
  • پوشش مناسب: تورلیدری، حرفه‌ای پر فعالیت به شمار می‌رود. بنابراین باید از لباس‌ها و کفشی استفاده کنید که مناسب پیاده‌روی‌های طولانی باشد.
  • کارت تورلیدری و مدارک سفر؛ این مدارک نشانگر رسمی بودن فعالیت شما به عنوان تورلیدر است، پس هرگز آن‌ها را فراموش نکنید.
  • کیف کمک‌های اولیه؛ داشتن این کیف برای هر تورلیدری ضروری است اما راهنمایان طبیعت‌گردی باید وسایل مفصل‌تری در این زمینه داشته باشند.
  • دوربین عکاسی و باتری‌های اضافه؛ اگرچه داشتم این دو مورد الزامی نیست اما می‌تواند در بهبود کیفیت تورها مؤثر باشد.
تجهیزات تور لیدری
تجهیزات تور لیدری

تورلیدری چه آینده‌ی شغلی دارد؟

بعد از گذراندن موفق دوره‌های آموزشی راهنمایان و کسب نمره‌ی قبولی در آزمون‌های داخلی این مؤسسات، گواهینامه‌ای به شما اعطا می‌شود. بعد از گرفتن این گواهینامه و سپری شدن بازه‌ی زمانی 6 ماهه، می‌توانید در آزمون جامع سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شرکت کنید.

شرکت در این آزمون شرایط دارد که عبارتند از:

  • داشتن حداقل مدرک لیسانس در هر رشته‌ای
  • عدم سوء پیشینه
  • عدم سابقه‌ی کیفری
  • عدم اعتیاد
شرایط شرکت در آزمون تور لیدری
شرایط شرکت در آزمون تور لیدری

برای اینکه یک تور لیدر حرفه ای شویم چه باید کرد ؟

اگر می‌خواهید یک تورلیدر موفق بشوید باید در دنیای رقابتی این روزها حرفی برای گفتن داشته باشید. بنابراین توانایی‌هایتان را بهبود دهید و سعی کنید رزومه‌ی خوبی برای ارائه در بازار کار به دست بیاورید. در ادامه با چند راهکار عملی برای ارتقا توانمندی خود در این حرفه آشنا خواهید شد:
  • زیاد سفر کنید: کسی می‌تواند یک تورلیدر موفق بشود که اهل سفر باشد. سفر کردن به شما کمک می‌کند تجربه‌های ارزشمندی به دست بیاورید که تقریبا از هیچ منبع دیگری قابل دستیابی نیست. بنابراین سفر  را در اولویت زندگی خود قرار دهید.
  • اطلاعاتتان را بالا ببرید: بخوانید، بپرسید، ببینید و تجربه کنید. اطلاعات خوب برگ برنده‌ی شما در این حرفه به شمار می‌رود. پس سراغ منابع مختلف بروید و سعی کنید اطلاعات مفید و جامعی در حوزه‌ی فعالیتتان به دست بیاورید.
  • جسارت داشته باشید: برای گرفتن کار در دنیای رقابتی این روزها باید جسارت داشته باشید و سماجت به خرج دهید، در غیر این صورت هیچ مؤسسه و سازمانی به شما اعتماد نخواهد کرد.
    برای اینکه یک تور لیدر حرفه ای شویم چه باید کرد ؟
    برای اینکه یک تور لیدر حرفه ای شویم چه باید کرد ؟

آیا با کارت تورلیدری می‌توان در خارج از ایران هم کار کرد؟

خیر، هر کشوری قوانین خاصی برای آموزش راهنمایان گردشگری دارد و شما نمی‌توانید به صرف داشتن کارت راهنمای گردشگری ایران در کشورهای دیگر هم مشغول به فعالیت شوید. البته دوره‌هایی که توسط سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌شود معمولا دارای مدارک بین المللی هستند، اما باز هم تضمینی برای پیدا کردن کار نیست.

مدرک بین المملی تور لیدری - کارت تور لیدری
مدرک بین المملی تور لیدری – کارت تور لیدری

تورلیدری چه ترفندها و خطراتی دارد؟

تورلیدر بودن هم مشکلات خاص خود را دارد. بعضی از این مشکلات به مسافران و بعضی به مراکز اقامتی، رستوران‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی مربوط می‌شود. اگرچه جنس این قبیل مشکلات در تورهای طبیعت‌گردی کمی فرق دارد و جدی‌تر می‌شود، اما با مدیریت درست تورلیدر تا حد زیادی قابل اجتناب هستند.
بعضی از این مشکلات عبارتند از:

  • گم شدن پاسپورت مسافران
  • بیماری مسافران و مشکلات گوارشی
  • هماهنگ نبودن هتل
  • خراب شدن ماشین

در تورهای طبیعت‌گردی:

  • گم کردن مسیر
  • گرمازدگی، گزش و ارتفاع‌زدگی
  • خطر بهمن در زمستان
ترفندها و خطرات تور لیدری
ترفندها و خطرات تور لیدری

مطالب مرتبط :

دیدن همه مطالب وبلاگ !

به اینیستاگرام و تلگرام ما بپیوندید

1 دیدگاه

  1. باسلام وادب واحترام
    اینجانب حسین بهاری ورزنه دارای اقامتگاه سنتی به نام عمارت سنتی شاباز ورزنه در شهر کویری ورزنه هستم وآماده همکاری 09132030776-09905047932 varzanehshabaz_tourism
    اقامتگاه بوم گردی عمارت سنتی شابازورزنه خانه ای با قدمت 90 ساله و متعلق به دوران پهلوی است. این اقامتگاه در سال 1397 پس از مرمت و بازسازی، به بهره برداری رسید. از نظر موقعیت مکانی، اقامتگاه بوم گردی عمارت سنتی شاباز ورزنه در شهر ورزنه و در حد فاصل شهرهای اصفهان و نایین یزد وشیراز قرار دارد. فاصله اقامتگاه شابازتا شهر اصفهان 110 کیلومتر و فاصله آن تا شهر نایین 75کیلومتر می باشد شاید یکی از بهترین اقامتگاها در شهر ورزنه هستیم 8اتاق 8 سرویس بهداشتی ایرانی وفرنگی حیاط بزرگ حوض آب وشاه نشین کل پشت بام آجر فرش برای خوابیدن در پشت بام ورصد ستاره وستاره چینی
    . ورزنه اولین فلکه بعد از پمپ بنزین (فلکه نماز)خیابان شیخ بهایی بعد از فروشگاه کورش اولین کوچه شهید خیرالهی عمارت سنتی شاباز ورزنه
    گردشگری نجومی وتفریحی در کویر ورزنه، از ستاره باران ورزنه تا خورشیدگرفتگی برنامه داریم۱۴۱۲

    آلفونس گابریل درباره کویر چنین گفته است: هرکس یک بار محسور افسون کویر شود تا پایان عمر رهایش نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا